• SZKOLNY KONKURS MATEMATYCZNY

Szkolny Konkurs Matematyczny dla gimnazjum odbył się 30 maja 2017 r. Uczniowie rywalizowali w trzech kategoriach wiekowych: klasy I, II i III. Każdy uczeń rozwiązywał test, a następnie arkusz z zadaniami otwartymi. Wszyscy przybyli uczniowie ukończyli rywalizację.

Wyniki uczniów:

Klasy I                                                                                     Klasy II

I    Igor Siekierka  I a                                                    I   Daria Przybyłka

II   Stanisław Lemański  I a                                          II  Ada Niemczyk

III  Agata Bartczak  I a                                                III  Magdalena Trzos

Klasy III

I     Filip Sudziński    III a

II    Igor Kabat    III a

III   Barbara Grzegorzewska    III a

Dzięki dotacji z funduszu Rady Rodziców, laureatom oprócz pamiątkowych dyplomów wręczono nagrody, a każdy uczestnik otrzymał atrakcyjny upominek. Dziękujemy Radzie Rodziców, a wszystkim uczestnikom gratulujemy sukcesu.

• 22.06.2017

Czerwiec to czas wycieczek szkolnych. Również my - uczniowie klas czwartych Zespołu Szkół nr 1 -  wyjechaliśmy pod koniec roku szkolnego na wycieczkę. Tym razem naszym celem były Pałuki, a dokładniej - Wenecja i Biskupin. Pan przewodnik opowiedział nam skąd wzięła się nazwa miejscowości Wenecja oraz historię złego szlachcica, którego zwano Diabłem Weneckim. Zwiedziliśmy ruiny jego zamku, a następnie Muzeum Kolei Wąskotorowej. Małe lokomotywy i wagony zrobiły na nas wielkie wrażenie. Następnie udaliśmy się do Muzeum Archeologicznego w Biskupinie. Tam pan przewodnik oprowadził nas po terenie muzeum i opowiedział o historii badań archeologicznych, rozpoczętych w roku 1933 dzięki nauczycielowi p. Walentemu Szwajcerowi. Przez wiele lat prowadzono badania na terenie tej prastarej osady, a że od zawsze wzbudzała ona wielkie zainteresowanie świadczy to, że już w latach trzydziestych minionego wieku, Biskupin odwiedziło wiele ważnych wówczas osobistości, np. ksiądz Kardynał Prymas Hlond, Marszałek Polski Edward Rydz-Śmigły, a nawet ówczesny Prezydent Rzeczypospolitej - profesor Ignacy Mościcki z małżonką. Historia Biskupina bardzo nas zaciekawiła...Potem kupiliśmy jeszcze pamiątki... i zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Sępólna.
    Uczniowie klasy IVa i IVb

• Czerwcowa gazetka szkolna już gotowa!

Redakcja szkolnej gazetki „Szkolny Express” zaprasza do lektury ostatniego  numeru.

yesszkolny-express-14-podglad.pdf

Jolanta Orzłowska

• 13.06.2017

5 czerwca br., szósta rano,  a na parkingu Zespołu Szkół nr 1 w Sępólnie Kraj. gwarno i rojno. 50-ciu uczestników wycieczki w Tatry wsiada do autokaru, po sprawdzeniu przez panów policjantów. Jeszcze sprawdzenie obecności, zebranie dowodów osobistych, kilka uwag porządkowych i organizacyjnych…i czas ruszać. Witaj przygodo! Pierwszy punkt atrakcji to kopalnia soli w Bochni. Wiele emocji i zdziwienia. Jakże inna od odwiedzanej wcześniej kopalni w Wieliczce. Bijemy rekord w zmieszczeniu się w czterech wagonikach, które przewożą nas głęboko pod ziemię. Dalej już kilometry piechotką. Panowie przewodnicy w bardzo ciekawy sposób opowiadają historię, anegdoty dotyczące kopalni. Czas mija szybko. Potem już prosto do Zakopanego, gdzie czeka gorący posiłek i nocleg. We wtorek czas mija na długim spacerze po Dolinie Kościeliskiej aż do hali pod Ornakiem. Ale żeby nie było za łatwo, wspinamy się nad Staw Smreczyński (1226 m n.p.m.).  Widok zachwyca nawet największych malkontentów. Po pierwszej próbie sił kolejnego dnia jedziemy na Słowację. Tam podziwiamy panoramę Tatr Bielskich, Zdziar i gwóźdź programu – Jaskinię Bielską. Jaskinia znajduje się na stoku Kobylego Wierchu, a więc w pocie czoła podchodzimy dość stromo w górę szlakiem. Nikomu się nawet nie śniło, że zobaczymy takie cuda przyrody.  I mimo że w jaskini zimno, ciemnawo, pokonujemy 860 schodów i 1370 m korytarzy, aby podziwiać  kolejne fantastyczne twory natury w postaci różnych stalaktytów, stalagnitów, nacieków, komór, jeziorek   itd. Potem pełni wrażeń przemieszczamy się do Smokowca, aby tam podejść na Hrebienok (1285 m n.p.m.) w Tatrach Wysokich. Tam witają nas figury niedżwiedzi, chwilka odpoczynku i schodzimy do Długiego Wodospadu w Dolinie Zimnej Wody (1276 m n.p.m.). Wszyscy już nabyli wyobrażenie o tatrzańskich szlakach, toteż wieczorem uczestnicy dbają o wypoczynek i nabranie sił przed kolejnym wypadem na szlak. W czwartek wjeżdżamy kolejką na Kasprowy Wierch (1987 m n.p.m.) Po drodze część ma okazję zobaczyć skaczące wysoko na śniegu kozice. Na Kasprowym Wierchu zbiorowe selfie i powoli za przewodnikiem schodzimy przez Liliowe(1952 m n.p.m.) na Halę Gąsienicową. Przy szlaku bawi się świstak, chociaż niektórzy widzieli w nim…bobra!  Nagle ujawniają się różne lęki przestrzeni. Ale z pomocą i powoli pokonujemy trudności. W schronisku Murowaniec odpoczynek. Stamtąd dla chętnych wypad nad Czarny Staw Gąsienicowy. Ci , którzy poszli, wracają zachwyceni. A była to połowa grupy. Po odpoczynku schodzimy malowniczym szlakiem przez Przełęcz między Kopami i Doliną Jaworzynki, gdzie podziwiamy widoki oraz pełne kwiatów łączki. Niektórzy nawet wypatrzyli storczyki i robią zdjęcia. Pod wieczór krotki wypad na Krupowki, ostatni zakup pamiątek i szykujemy się do powrotu. W piątek długa droga. Ale już o 10 zwiedzamy Miejsce Pamięci i Męczeństwa  Auschwitz-Birkenau. Miejsce wywołuje wielkie wzruszenie, wycieramy oczy, przeżywamy w milczeniu. Na koniec pani przewodnik chwali nas, mówiąc, że po raz pierwszy tak grzeczną grupę oprowadzała. Górą nasi! Link do pobrania zdjęć dostępny w ogłoszeniach na e-dzienniku. Zmęczeni, ale zadowoleni żegnamy się na boisku szkolnym. Dziękuję wszystkim za świetną postawę na szlakach a opiekunom za pracę i pomoc.  Jolanta Orzłowska

21 maja podczas gali, która miała miejsce w auli Auditorium Novum Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy odbyło się uroczyste podsumowanie wojewódzkich konkursów przedmiotowych dla uczniów gimnazjów. Gospodarz spotkania, Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty - p. Marek Gralik wręczył wyróżnionym uczniom dyplomy oraz pamiątkowe statuetki. Wśród nagrodzonych uczniów znalazł się również tegoroczny absolwent „Jedynki” Michał Mrotek, który został laureatem konkursu z języka angielskiego. O tym jak duże jest to osiągnięcie świadczy fakt, że wśród 19 laureatów jest on jedynym uczniem spoza Bydgoszczy i Torunia, który nie uczęszcza do gimnazjum dwujęzycznego.

Warto przypomnieć też, że nie jest to jedyne osiągnięcie Michała na szczeblu wojewódzkim. Ma on już na swoim koncie tytuł laureata tego samego konkursu z roku szkolnego 2014/2015 oraz finalisty konkursu z geografii z roku 2015/2016. Tym samym Michał wypracował sobie zwolnienie z egzaminu z części językowej, ocenę celującą na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz „przepustkę” do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej niezależnie od kryteriów rekrutacji.

• 13.06.2017

Uczennica klasy V b – Katarzyna Bodzińska – Zespołu Szkół nr 1 w Sępólnie Krajeńskim w minionym semestrze miała sukcesy recytatorskie. Zdobyła III nagrodę w powiatowym Turnieju Recytatorskim „Słowo źródłem inspiracji” i reprezentowała szkołę w etapie rejonowym w Bydgoszczy. Zajęła też I miejsce w powiatowym konkursie „Mistrz Pięknego Czytania”, który od kilku lat organizuje biblioteka publiczna. Gratulujemy Kasi!

Joanna Zalewska

Kim była Artemida? Dlaczego Odyseusz wracał do Itaki wiele lat? Jakie atrybuty miała Demeter? Ile prac musiał wykonać Herkules i dlaczego? O tym rozmawiali młodzi bogowie na Olimpie 5 czerwca w sali 25. Uczniowie kl. V b najpierw wystawili inscenizację „Przygód Odyseusza”, a potem zasiedli do stołu pełnego owoców, by wcielić się w rolę bogów oraz herosów i przybliżyć swoją postać. Tak uczymy się mitologii greckiej;)

• 12.06.2017

Można się uczyć w ławce, można i na łące. Uczniowie kl. II a gimnazjum Zespołu Szkół nr 1 w Sępólnie Krajeńskim spędzili Dzień Dziecka na kręgielni i farmie „Bartolini”. Do południa rywalizowali na torach, po południu poznawali związki frazeologiczne na łące, a wieczorem integrowali się przy ognisku i w czasie długiego spaceru. Do tego odrobina sportu i gier zespołowych, powrót następnego dnia w ramach rajdu pieszego, słońce na niebie, świeże powietrze. Cóż więcej potrzeba…

Joanna Zalewska

Uczniowie klasy II a Gimnazjum nr 1 w Sępólnie Krajeńskim  przygotowali w Bibliotece Publicznej im. J. Iwaszkiewicza w Sępólnie Krajeńskim wystawę zindywidualizowanych zakładek. Noc Bibliotek 2017  stała się doskonałą okazją do eksponowania uczniowskich projektów. Sprawdziły się metody: wyklejanek, kolażu z wycinków gazet, własnych rysunków, piktogramów, które ułatwiły wyrażenie subtelnych i nieuchwytnych emocji, a także życiowych dążeń. Drugoklasiści z kl. II a i II b  połączyli projektowanie zakładek z ich opisem i prezentacją na lekcjach języka polskiego. Wiele prac będzie cenną pamiątką dzięki zastosowaniu laminowania. Drugoklasistów wsparli uczniowie z kl. III a gimnazjum, którzy zaprezentowali zakładki dedykowane do konkretnych tytułów, a także z k. IV b i V b. Wystawę można było podziwiać od 3 do 12 czerwca w holu biblioteki.

• 12.06.2017

W dniach 8 – 9 czerwca 2017r. uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Sępólnie Krajeńskim wybrali się na wycieczkę do Warszawy. Wizytę rozpoczęliśmy od zwiedzania najważniejszych miejsc Starego Miasta. Byliśmy na Placu Zamkowym  przy kolumnie Zygmunta. Widzieliśmy Pomnik Małego Powstańca oraz zmianę warty przy grobie Nieznanego Żołnierza. Przy pałacu prezydenckim udało nam się zobaczyć panią prezydentową, która wbrew naszym oczekiwaniom odwróciła się w naszą stronę i pomachała do nas. Następnym punktem programu była wizyta w Polskim Radio, gdzie wzbogaciliśmy wiedzę na temat pracy radiowej. Na koniec pierwszego dnia pojechaliśmy na stadion narodowy, gdzie przeszliśmy trasą piłkarza. Dzień drugi rozpoczął się od pobytu na dachu ogrodów botanicznych Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Następnie wjechaliśmy na 30 piętro Pałacu Kultury. Jednak największą atrakcją tego dnia okazało się Centrum Nauki Kopernik. Wycieczka dostarczyła nam wiele radości i zadowolenia.

Organizatorzy i uczestnicy wycieczki

• Zwycięstwo chłopców z „Jedynki”

Dnia 7 czerwca 2017r. w Bydgoszczy odbył się finał  wojewódzki trójboju lekkoatletycznego. Powiat sępoleński reprezentowali chłopcy ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Sępólnie Krajeńskim – Kacper Bieluszewski, Kosma Kozłowski, Hubert Sercow, Miłosz Latzke, Nikodem Krawczyk i Szymon Wiciński. Każdy z zawodników musiał wziąć udział w trzech konkurencjach: skoku w dal, rzucie piłeczką palantową oraz w biegu na 60 m, które w zależności od wyniku były odpowiednio punktowane. Na wynik końcowy złożyła się suma punktów pięciu zawodników. Chłopcy sprawili  wielką niespodziankę zostając Mistrzami województwa kujawsko – pomorskiego. Poza tym Kacper Bieluszewski indywidualnie zdobył największą liczbę punktów. W nagrodę otrzymali dyplom, medale i puchar.

Nauczyciel wychowania fizycznego

Wioletta Kosiur

• 06.06.2017

Dnia 1 czerwca 2017 r. dzieci z oddziału przedszkolnego „Puszatki” i z klasy II C bardzo miło spędzili czas. Z okazji Dnia Dziecka na sali gimnastycznej zostały zorganizowane zajęcia sportowe. Następnie wybraliśmy się na zwiedzanie Państwowej Straży Pożarnej. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z pobytu i zafascynowani pokazem, jaki przygotowali strażacy. Po powrocie do szkoły dzieci otrzymały słodki upominek. Był to bardzo udany dzień pełen wrażeń i niespodzianek.

Marcelina Młodzik, Igor Kabat i Filip Sudziński z klasy IIIa „Jedynki” w dniu 2.06.2017r. zostali finalistami Wojewódzkiego plastyczno-historycznego konkursu „Krzyżacy na ziemi chełmińskiej”. Konkurs był podzielony na kilka etapów. Każdy uczestnik musiał przywieźć ze sobą własnoręcznie wykonaną pracę plastyczną związaną z tematem konkursu, następnie przed publicznością oraz jury, składającym się z artysty plastyka, historyków, polonisty, miłośników ziemi chełmińskiej dokonać prezentacji swojej pracy i wykazać się jednocześnie wiedzą historyczną a także napisać w ciągu 30 min. test z 60-oma zadaniami historyczno-literackimi.  Konkurencja duża, stres był jeszcze większy. Reprezentanci Zespołu Szkół nr 1 w Sępólnie Krajeńskim poradzili sobie tak dobrze, że osiągnęli tytuł finalisty. Gratulujemy sukcesu!!

Jolanta Orzłowska

• Wyjątkowy Dziadek – pan Krzyś Nowakowski

Pan Krzysztof Nowakowski jest dziadkiem ucznia klasy III a szkoły podstawowej – Krzysia Nowakowskiego. Kiedyś był leśnikiem i mimo, że zawodowo niewiele dziś  łączy go z lasem, to stara się  przekazać  młodszym pokoleniom jak najwięcej ciekawostek związanych ze środowiskiem leśnym. Dzięki panu Krzysiowi dzieci mogły zobaczyć jak wygląda „kuźnia”, czyli leśna „spiżarnia” w pniu drzewa, wypełniona szyszkami. Uczniowie III a mieli okazję przekonać się o wieku drzew na podstawie fragmentów pnia z widocznymi słojami. Te drewniane plastry dzieci wykorzystały na zajęciach plastycznych i przedstawiły na nich portrety leśnych mieszkańców. Warto też wspomnieć o tym, że sala lekcyjna niejednokrotnie wypełniała się zapachem lasu, który roztaczały przyrodnicze eksponaty.  Dzięki panu Krzysiowi uczniowie na pewno w ciekawy i niecodzienny sposób zdobyli nowe wiadomości na temat leśnej fauny i flory. Bardzo dziękujemy za zaszczepienie w nas ciekawości lasem i jego mieszkańcami oraz obdarowywanie nas przyrodniczymi niespodziankami!

• 06.06.2017

Antek Burkiewicz jest uczniem klasy III a Szkoły Podstawowej nr 1 w Sępólnie Krajeńskim. Należy do tych chłopców, którzy, gdyby tylko mogli, spędzaliby cały dzień na boisku piłkarskim. Fantastycznie radzi sobie w futbolowych zmaganiach. Trudno się temu dziwić, ponieważ starsi bracia Antka również interesują się sportem i pewnie to właśnie oni zaszczepili u najmłodszego fascynację piłką nożną. Chłopca gorąco wspierają również rodzice, którzy kibicują jego zainteresowaniom. Pod koniec maja Antek brał udział w Turnieju Białe Orły Cup 2017 rocznika 2008. Rozgrywki odbywały się w Warszawie. Nasz Antek zasilał szeregi zespołu piłkarskiego Juventus Academy Bydgoszcz i wraz kolegami z tej właśnie drużyny zajęli V miejsce. Serdecznie gratulujemy sukcesu! Mamy nadzieję, że jeszcze niejednokrotnie usłyszymy o wyczynach Antka z  IIIa sępoleńskiej „Jedynki”.

• 02.06.2017

29 maja o godzinie 10:00 uczniowie sępoleńskiej „Jedynki” wraz z nauczycielami licznie zgromadzili  się na boisku szkolnym.  Wszyscy wzięli udział w akcji "Jak nie czytam, jak czytam" zorganizowanej przez miesięcznik Biblioteka w szkole, a tym samym biliśmy rekord w czytaniu. Udział w tej akcji wzięło 378 osób. Wystarczyło wziąć ze sobą ulubioną książkę i po prostu czytać ją po cichu. Udowodniliśmy tym samym, że nie tylko dorośli czytają książki, a dla młodych ludzi jest to powód do dumy a nie wstyd. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku również włączymy się do tej akcji i wpisze się ona na dobre w harmonogram naszych szkolnych imprez.

• 01.06.2017

To dopiero się działo! W środę, 30 maja 2017 roku w „Jedynce” nastąpiło istne pospolite ruszenie rycerskiego stanu. Uczniowie od najmłodszych po najstarszych przenieśli się w epokę średniowiecza. Po szkolnych korytarzach paradowały strojne dziewki i brać rycerska a tu i ówdzie giermkowie. Ściana na holu szkolnym zawieszona rysunkami dot. ubiorów średniowiecznych, kodeksem rycerskim oraz archaizmami, którymi uczniowie mogli posługiwać się w rozmowach tego dnia. Dziewka, białogłowa, jeno i wiele innych. Program dnia  był napięty i oferował wiele atrakcji, które realizowali pod okiem nauczycieli humanistów w ramach Szkolnej Akademii Nauk sami uczniowie. Zaczęło się o 9:15 inscenizacją, pokazującą obrzędy i zwyczaje średniowieczne w wykonaniu szóstoklasistów. Potem odbyło się pasowanie na rycerza. Chłopcy z klas IV z przejęciem klękali przed królem i przyrzekali przestrzegać kodeksu rycerskiego. W tym samym czasie młodsi poznawali muzykę średniowieczną i tańce średniowieczne w wykonaniu piątoklasistów. Kolejnym punktem programu było pokazanie zwyczaju rycerskiego – ślubowanie damie serca. Podziwiano także pokaz mody średniowiecznej, przygotowanej przez dziewczęta  klas pierwszych gimnazjum. Ale punktem kulminacyjnym dnia rycerskiego była rekonstrukcja bitwy pod Grunwaldem przygotowana przez uczniów klas drugich gimnazjum z udziałem wszystkich chętnych uczniów z innych klas. Poselstwo krzyżackie przyniosło królowi miecze, zabrzmiała Bogurodzica i chorągwie ruszyły do walki. Jednocześnie widzowie słuchali komentarza narratorów, którzy przekazywali w interesujący sposób wiedzę historyczną.

I tym punktem zakończył się dzień rycerski, pełen emocji i wrażeń. Pokazujący też ogromną kreatywność uczniów w przygotowaniu ubiorów z epoki średniowiecznej. Wielkie brawa dla wszystkich, którzy realizowali zadania jak i przebrali się stosownie do epoki.

A jak to wszystko wyglądało, widać na  zdjęciach zrobionych przez Aleksandrę Figat i Igora Siekierkę. Natomiast film z dnia rycerskiego wykonany przez p. A. Taff zaprezentujemy później.